FlickrFav: Korte Vijverberg

[this is an automated post]

A new Flickr Favorite by Haags Uitburo

Haags Uitburo

De Korte Vijverberg, met van links naar rechts het Haags Historisch Museum, het Kabinet der Koningin, het Mauritshuis, en een stukje Binnenhof met Torentje, gezien vanaf de Hofvijver waar nu ijs ligt.

Aan de kant van de huidige Korte Vijverberg stond rond 1600 een poortgebouw, zoals aan de andere kant bij de Gevangenpoort ook het geval was. Deze toegangspoort aan de Korte Vijverberg was van de St. Joris doelen, de schutterij diehier al sinds de vroege middeleeuwen schietbanen had. Na 1633 verdween deze toegangspoort en aan de Vijverbergen werden statige panden neergezet. De meeste van deze gebouwen hebben eeuwen op de ‘Vijverbergen’ gestaan en sommigen staan er nu nog. Tussen 1724 en 1725 werden veel panden gerestaureerd en aangepast aan de moderne tijd. De trapgevels verdwenen allemaal. (Bron: de geweldige site van Chris Schram.)

The Hofvijver, ‘Court Pond’, is an artificial lake in The Hague, the Netherlands, first dug out by the counts of Holland in the late 13C. The 17C buildings along the short side of the lake, the Korte Vijverberg, include the city’s historical museum, the Queen’s Cabinet and the Mauritshuis museum. On the south side of the lake (right on the photo) is the famous building complex called the Binnenhof, the setting for much of the country’s history and the seat of the two houses of its parliament, the States General.
February 07, 2012 at 03:24PM
Original: http://flic.kr/p/bpWzCF

Leave a Reply